Colloquia

Coordinators: Silvia Gallego, Concepción Gutiérrez

19 July 2017, 12:00 h. Salón de Actos

Complex Materials Through Self-Assembly Initiated by Small Molecules: Reversible Ionic Liquids, Rubbery Polymers, Ambidextrous Gelators

Richard G. Weiss
Georgetown University. Washington DC. USA

In this talk, Prof. Weiss will present a synopsis of his group research in which a triatomic molecule, CO2 or CS2 , or a simple alkanoic acid has been added to isotropic liquids or polymers to create materials with interesting swelling, adhesive and viscoelastic properties. The scope of the materials produced and aspects of their structural, spectroscopic, and dynamic (viscoelastic) properties will be discussed.

Prof. Weiss is a recognized expert in organic chemistry and photochemistry applied to different materials, including ionic liquids, gels and polymers. He has developed experimental techniques which employ anisotropic solvents to molecular and polymer reactions, using them to create molecular switches and devices, and to characterize novel molecular phases. Some of his work, e.g. on gels, is also exploited for art conservation. He leads a highly interdisciplinary group at Georgetown University devoted to research on molecular gels, polymer networks and photochemistry.

06 June 2017, 12:00 h. Salón de Actos

Nuestros ojos sufren el exceso de luz por el uso de nuevas tecnologías

Celia Sánchez Ramos
Universidad Complutense de Madrid

La luz, necesaria para la visión, puede producir efectos tóxicos sobre los tejidos oculares. Los daños producidos por el ultravioleta y el infrarrojo son bien conocidos por todos. Sin embargo, aunque ya en 1965, Noell describió los efectos nocivos que la luz violeta y azul produce sobre la retina, hasta ahora no se ha evolucionado en el estudio de sistemas de protección contra esta luz. El sistema visual, de forma fisiológica, protege la retina, mediante tres mecanismos: cromóforos amarillos del cristalino, ausencia de conos S y pigmento macular, sin embargo este proceso natural de autodefensa se debilita por el envejecimiento, produciendo un aumento del riesgo de degeneración retiniana. Si a este hecho se añade que la tecnología actual (tablets, smartphones, ordenadores y televisores) obliga a mirar directamente una pantalla emisora de luz, de forma masiva y continuada, el riesgo de daños oculares aumenta de forma exponencial. ¿Se puede reforzar, de forma artificial, las defensas fisiológicas oculares para cuidar la salud visual? En esta exposición se resolverá, en parte, esta interrogante.

08 May 2017, 12:00 h. Salón de Actos

The origins of life under a systems chemistry perspective

Carlos Briones
Department of Molecular Evolution. Centro de Astrobiología (CSIC-INTA)

Living systems combine the ability to: i) keep their molecular components together and distinguish themselves from their environment; ii) stay away from thermodynamic equilibrium by capturing energy and material resources from such an environment; and iii) transmit heritable information to their progeny. Therefore, in the transition from chemistry to biology membrane compartments, metabolic machineries and genetic mechanisms should have originated and combined in order for life to appear and evolve.
Different scientific traditions in prebiotic chemistry and other fields have dealt with partial aspects of the complex problem of the origins of life, using diverse conceptual frameworks and experimental settings. However, the physicochemical mechanisms involved in the formation of the infra-biological subsystems often turned out to be incompatible. Alternatively, the consideration of higher levels of molecular heterogeneity and the use of systems chemistry-based approaches provide a more realistic scenario for the origins of life, involving aqueous solutions of different monomers and oligomers, metal and mineral catalysts, or reactive interfaces with water-based media.
Following this systems approach, the traditional replication-first vs. metabolism-first controversy is substituted by a heterogeneous scenario in which all the basic molecules co-evolved from the beginning. This integrative approach could help explain the transition from complex (though still thermodynamically driven) chemical systems into proto-biological ones and, eventually, into full-fledged living organisms where kinetic and spatial control of reactions took over.
References:
K Ruiz-Mirazo, C Briones, A de la Escosura. Chemical Reviews 114 (2014) 285.
K Ruiz-Mirazo, C Briones, A de la Escosura. Open Biology (2017, in press).

24 April 2017, 12:00 h. Salón de Actos

¿Contar la Ciencia a Profanos?
Por qué, Cómo y un Ejemplo.

Dr. Joaquín Sevilla Moróder
Responsable de Divulgación del Conocimiento de la Universidad Pública de Navarra

Aunque últimamente se está poniendo de moda la divulgación científica no es evidente que sea una tarea a la que deba dedicarse cualquier persona profesional de la investigación. Por otro lado parece que la rendición de cuentas que la investigación pública le debe a la sociedad sí que pasa por tareas de divulgación.

Comenzando sobre estas cuestiones, la charla continuará analizando públicos, agentes y medios para la divulgación y concluirá con un breve ejemplo de la línea de investigación del ponente.

Joaquín Sevilla es profesor titular de Universidad Pública de Navarra (UPNA) del área de Tecnología Electrónica. También ha dedicado bastante tiempo a la gestión universitaria, (como vicerrector de Nuevas Tecnologías e Innovación Educativa de la UPNA o director del Campus Virtual Compartido del G9) siendo desde 2016 Responsable de Divulgación del Conocimiento de la UPNA. Interesado por la popularización y divulgación de la Ciencia, participa en iniciativas como Ciencia en el Bar (que incluye vídeos, eventos y espacios en la radio), escribe artículos para la plataforma de blogs científicos Naukas y pertenece a la junta directiva del Club de Amigos de la Ciencia.
Asimismo, es miembro fundador de la Asociación Universidad y Discapacidad, una entidad surgida en la UPNA y formada por miembros de la comunidad universitaria con el objetivo de concienciar sobre la importancia de realizar esfuerzos académicos e investigadores en el campo de la discapacidad.

13 March 2017, 12:00 h. Salón de Actos

Celebrating the Nobel Prize in Physics 2016
Quantum Physics with Topology produces new states of matter

Miguel A. Martín Delgado
Universidad Complutense de Madrid

The Nobel Prize in Physics 2016 has been awarded to Thouless, Haldane and Kosterlitz for their pioneering work on topological phase transitions and topological phases of matter. This lecture is a gentle introduction to these topics aiming to reach a broad audience. Basic concepts will be introduced in an accessible manner. Historical background will be also provided along with some anecdotes.

06 February 2017, 12:00 h. Salón de Actos

“Las mujeres que abrieron las puertas del cielo”
Celebrando el Día Internacional de la Mujer y la Niña en Ciencia

Miguel A. Delgado
Periodista, escritor y divulgador independiente

Aunque no abundantes, ha habido desde la Antigüedad mujeres que han contribuido a la astronomía. Pero en el siglo XIX, y en Estados Unidos, hubo una extraordinaria serie de ellas que abrieron la puerta a los grandes descubrimientos que revolucionaron nuestra visión del universo. Conoceremos sus nombres y sus aportaciones.

Miguel A. Delgado ha escrito varios libros sobre divulgación e historia de la Ciencia. Recientemente ha publicado “Las calculadoras de estrellas” (ed. Destino, 2016), donde recoge la fascinante historia de estas astrónomas pioneras.

16 January 2017, 12:00 h. Salón de Actos

Celebrating the Nobel Prize in Chemistry 2016.
Mechancially Interlocked Molecules, Molecular Machines and Carbon Nanotubes

Dr. Emilio M. Pérez
IMDEA Nanociencia; Ciudad Universitaria de Cantoblanco, Madrid, Spain

The Nobel Prize in Chemistry 2016 was awarded to Jean-Pierre Sauvage, Sir J. Fraser Stoddart and Ben L. Feringa for the “design and synthesis of molecular machines”. In this colloquium, I will provide a brief introduction to the synthesis of mechanically interlocked molecules and the physical principles behind the synthesis of molecular machines.
The colloquium will continue with a presentation of our own research efforts in the synthesis of mechanically interlocked derivatives of carbon nanotubes. We will present a general strategy for the synthesis of rotaxane-type derivatives of carbon nanotubes, the first example of mechanically interlocked derivatives of SWNTs (MINTs). [1] In the key rotaxane-forming step, we employ U-shaped macrocycle precursors equipped with two recognition units and terminated with bisalkenes that were closed around the nanotubes through ring-closing metathesis (RCM). The mechanically interlocked nature of the derivatives is probed by analytical, spectroscopic, and microscopic techniques, as well as by appropriate control experiments. Remarkably, bulk reaction data confirm the interlocked nature of MINTs. [2] We will also show that the effect of the mechanical bond on the properties of SWNTs is unique, and clearly different from the noninterlocked, supramolecular compounds. [3]

References:
[1] a) Nanoscale 2013, 5, 7141; b) Angew. Chem., Int. Ed. 2014, 53, 5394; c) Chem. Commun. 2015, 51, 5421; d) Chem. Sci. 2017, DOI: 10.1039/C6SC03894H
[2] ChemPlusChem 2015, 80, 1153.
[3] Nanoscale, 2016, 8, 9254.

ICMM-2017 - Sor Juana Inés de la Cruz, 3, Cantoblanco, 28049 Madrid, Spain. Tel: +34 91 334 9000. Fax: +34 91 372 0623. info@icmm.csic.es